移動先: 概要 戻り値 キーワード 関連項目 フラグ Python の例
headsUpDisplay([allDescendants=boolean], [allowOverlap=boolean], [attachToRefresh=boolean], [attributeChange=string], [block=int], [blockAlignment=string], [blockSize=string], [command=script], [conditionChange=string], [conditionFalse=string], [conditionTrue=string], [connectionChange=string], [dataAlignment=string], [dataFontSize=string], [dataWidth=int], [decimalPrecision=int], [disregardIndex=boolean], [event=string], [exists=boolean], [getOption=string], [gridColor=int], [label=string], [labelFontSize=string], [labelWidth=int], [lastOccupiedBlock=int], [layoutVisibility=boolean], [listConditions=boolean], [listEvents=boolean], [listHeadsUpDisplays=boolean], [listNodeChanges=boolean], [listPresets=boolean], [name=string], [nextFreeBlock=int], [nodeChanges=string], [padding=int], [preset=string], [refresh=boolean], [remove=boolean], [removeID=int], [removePosition=[int, int]], [resetNodeChanges=string], [scriptResult=boolean], [section=int], [setOption=[string, string]], [showGrid=boolean], [visible=boolean])
注意: オブジェクト名や引数を表す文字列はカンマで区切ります。これは概要には示されていません。
headsUpDisplay は、「元に戻す」が不可能、「照会」が可能、「編集」が可能です。
このコマンドは、3D ビューポート上にある非アクティブの 2D オーバーレイ プレーンに配置されるヘッドアップ ディスプレイ(HUD)オブジェクトを作成します。ユーザ スクリプトで指定する、実際的な情報を提供するために使用します。ビューポートに表示されるテキスト文字列は、このコマンドの各種フラグを使用してフォーマットします。
作成時に必要なフラグは、section フラグと block フラグのみです。preset フラグ、または command フラグ/trigger フラグが存在しない場合、ラベルのみがビューポートに描画されます。
HUD オブジェクトの作成時に、ID 番号が割り当てられます。必要に応じて、この ID 番号を使用して HUD オブジェクト(-rid/removeID [int IDNumber])を削除することができます。また HUD オブジェクトは、それらの位置(セクションとブロック)またはそれの固有の名前を使用して削除することもできます。
int | 定期的なコマンド実行のための、ヘッドアップ ディスプレイ(HUD)の ID 番号。 |
string|int|int[2] | 対応する削除コマンドのヘッドアップ ディスプレイの名前、ID またはセクション、ブロック値。 |
戻り値の型は照会モードでは照会フラグが基になります。
hud, headsupdisplay
displayStats, polyEvaluate, scriptJob
allDescendants, allowOverlap, attachToRefresh, attributeChange, block, blockAlignment, blockSize, command, conditionChange, conditionFalse, conditionTrue, connectionChange, dataAlignment, dataFontSize, dataWidth, decimalPrecision, disregardIndex, event, exists, getOption, gridColor, label, labelFontSize, labelWidth, lastOccupiedBlock, layoutVisibility, listConditions, listEvents, listHeadsUpDisplays, listNodeChanges, listPresets, name, nextFreeBlock, nodeChanges, padding, preset, refresh, remove, removeID, removePosition, resetNodeChanges, scriptResult, section, setOption, showGrid, visible
: コマンドの作成モードで使用可能なフラグ
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: コマンドの編集モードで使用可能なフラグ
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: コマンドの照会モードで使用可能なフラグ
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: タプルまたはリストとして渡された複数の引数を持てるフラグ
|
import maya.cmds as cmds
#
#Define a procedure that returns a value to be used by the Heads Up Display
#
def objectPosition(*args):
try:
selectedNodes = cmds.selectedNodes()
mainObj = selectedNodes[-1]
positionList = cmds.getAttr('%s.translate' % mainObj)
return positionList[0]
except:
return (0.0,0.0,0.0)
#
#Now, create a HUD object to display the return value of the above procedure
#
#Attributes:
#
# - Section 1, block 0, represents the top second slot of the view.
# - Set the blockSize to "medium", instead of the default "small"
# - Assigned the HUD the label: "Position"
# - Defined the label font size to be large
# - Assigned the HUD a command to run on a SelectionChanged trigger
# - Attached the attributeChange node change to the SelectionChanged trigger
# to allow the update of the data on attribute changes.
#
cmds.headsUpDisplay( 'HUDObjectPosition', section=1, block=0, blockSize='medium', label='Position', labelFontSize='large', command=objectPosition, event='SelectionChanged', nodeChanges='attributeChange' )
#
#Create a preset HUD object to display the camera names.
#
#Attributes:
#
# - Section 2, block 0, represents the top middle slot of the view.
# - Using blockalign, the HUD object is centered in the middle of the block
# - Setting a dw of 50, allocates a space of 50 pixels for the data to reside in.
# - Finally setting the preset to "cameraNames", selects a preset which will
# automatically insert the associated data into the data field.
#
cmds.headsUpDisplay( 'HUDCameraName', s=2, b=0, ba='center', dw=50, pre='cameraNames')
#
#Now, remove these two HUDs. Both can be removed in three ways: name, ID or position.
#The following examples will demonstrate removal by name and position
#
cmds.headsUpDisplay( 'HUDObjectPosition', rem=True )
cmds.headsUpDisplay( rp=(7, 0) )